Elektrische benzinepompen

Elektrische benzinepompen

Alternatieven voor de AC benzinepomp.

Soms lukt het niet om de juiste onderdelen te vinden of is de originele pomp niet meer te reviseren. Dan is het mogelijk een universele elektrische pomp te monteren. De SU pomp (bijvoorbeeld van een Morris Minor) is makkelijk verkrijgbaar en een vergelijkbare SU-pomp werd ook al in de dertiger jaren in Engelse auto’s onder de motorkap gemonteerd, dus die ziet er niet te modern uit. Een goedkoper alternatief is de Hardi pomp en wordt ook vaak in de Minor en MGs gebruikt. De Hardi en SU pompen zijn lage druk pompen met een druk van 2 tot 3 PSI, die een licht tikkend geluid maken. Andere elektrische pompen hebben vaak een hogere druk en dat kan al gauw tot lekkages leiden omdat het naaldventiel in de carburateur voor de lagere druk is ontworpen. Er moet dan eigenlijk ook nog een drukregelaar gemonteerd worden. Ook maken veel moderne pompen een luid geratel of ander geluid dat niet bij een voor-oorlogse auto past. Koop dus altijd een lage druk pomp, die werkt zonder extra drukregelaar. De voeding van de pomp kan vanuit het contactslot worden aangesloten of onder de motorkap aan de voeding voor de bobine. Mocht u zich zorgen maken dat de pomp mogelijk bij een botsing doorpompt, dan kunt u een Inertia-schakelaar(botsschakelaar) monteren.

SU-pomp van een Morris Minor in een Austin
Hardi-pomp in een Austin
Inertia set voor oldtimer (Moss Europe)
Reacties zijn gesloten.