Austin Twelve modellen 1921-1947

Austin Twelve modellen 1921-1947

De Austin Twelve, die een maatje groter was dan de Austin Ten, werd geïntroduceerd in 1921 en leverde ook het chassis voor de bekende voor-oorlogse Austin-taxi. Deze robuuste Twelve bleef naast de Light Twelve in productie tot in de jaren dertig en werd, na de introductie van de Light Twelve, als “Heavy Twelve” aangeduid. De motor was een 4-cilinder 1.861 cc met een vermogen van 12,8 pk en een aluminium carter. De carrosserieën werden gemoderniseerd in lijn met andere Austin-modellen. Er werden saloons en open versies aangeboden, waarbij de Twelve en de 16/6-versie, vaak uiterlijk niet van elkaar te onderscheiden zijn. Alleen het “Austin Six”-embleem gaf het verschil aan. De productie van de Heavy Twelve als privéauto stopte in 1935, maar ging door als taxichassis tot 1939. De Heavy Twelve stond bekend als een extreem degelijk voertuig en bewees die reputatie nog eens toen verschillende avonturiers met zo’n oude Austin lange reizen maakten naar Afrika en Azië .

Light Twelve (Four en Six)

De Light Twelve werd in 1931 geïntroduceerd als de Harley Saloon met een zescilinder monobloc-motor van 1.496 cc met een fiscaal vermogen van 13,9 pk. De eerste modellen hadden een versnellingsbak met 3 versnellingen. De latere versnellingsbak met vier versnellingen was een verbetering, maar zoals bij veel kleine zescilinderauto’s in die tijd, gaven de zes cilinders meer interne wrijving dan vermogenswinst. Daarom werden er wat later grotere 4-cilinder- en 6-cilindermotoren aangeboden.

Eind 1933 werd de Ascot sedan geïntroduceerd met een nieuw kofferbakdeksel, waar het reservewiel onder paste. Korte tijd waren zowel deze Ascot als de Harley leverbaar. Later in 1934 verscheen er een geheel vernieuwde Ascot, met een gestroomlijnde radiator en herziene carosserie in stijl met de nieuwste Austin-vormgeving.

In 1934 kon men voor de prijs van de Light Twelve kiezen voor één van drie motoren: 12/4: 1.535cc 11,9 pk, 12/6: 1.496cc 13,9 pk(tot 1936), 12/6 1.711cc 15,9 pk.

Andere Light Twelve-modellen waren onder meer de Open Road-tourer, Eton 2-zitter, Newbury Sports-tourer en Kempton Sports-sedan, bestelwagens en lichte vrachtwagens. Carrosseriebouwers zoals Gordon, Salmons, Tickford en Redfern boden speciale carrosserieën aan.Het Sports-model werd eerst alleen als 12/6 aangeboden met een eigen versie van de 13.9 en later de 15.9.

In 1936 werden weer nieuwe modellen volgens het “ New Program” geïntroduceerd, zoals de “New Ascot” 12 met 4-cilinder 11,9 pk en de Goodwood 14 met 6-cilinder 15,9 pk.

Als laatste werd er in 1939, net als bij de Ten GRQ en de Eight AR een totaal nieuw model HRB gelanceerd, getekend door Dick Burzi met Horizontale grille en motorkap uit één stuk. Dit ontwerp zou in 1945 worden voorzien van een 2200 cc kopklepmotor om als Sixteen BS1 in 1946 als miljoenste Austin te worden gebouwd.

Hieronder een aantal foto’s van de Austin Twelve in de club.

Heavy Twelve

Light Twelve four

Twelve Ascot 1934

Light Twelve Six

Zie ook: “12-14 HP ” van de Austin Ten Drivers club

Hieronder een overzichtstabel van de vierilinder Austin Light Twelve modellen vanaf 1932, gebaseerd op een uitgave door Austin in 1958 en 1961.

JaarModelVanaf nummerVerandering
1932HC Saloon HT Tourer HP Two-seater14 cylinder zijklep motor 1535cc Rac HP 11,9 hp. Ladder-chassis 4 versnellings”crash” versnellingsbak
Juli 1933HC Saloon HT Tourer HP Two-seater6200Kruisversterking in het chassis
Aug 1933HC Saloon HT Tourer HP Two-seater6560Synchromesh op 3e en 4e versnelling, kortere aandrijfas
Dec 1933HC Ascot Saloon
“ dropped frame” chassis, nieuwe versnellingsbak behuizing
Aug 1934HBX Ascot Saloon
Nieuwe gestroomlijnde radiator synchromesh op 2e, 3e en 4e versnelling
Sept 1934HBX Ascot Saloon14613Naaldlager-type aandrijfas met nieuwe flenzen, Thermostaat in koelsysteem
Okt 1934HBX Ascot Saloon15178Bowden kabel voorrremmen
Juni 1935HBX Ascot Saloon HQ Tourer HP Eton Two-seater21607“Hour glass” stuurhuis,
Juni 1935HQA Tourer HPA EtonTwo-Seater
“ dropped frame” chassis, Nieuwe gestroomlijnde radiator
Juli 1934

Zenith carburateur en A.C. benzinepomp
Nov 1935HBX Ascot Saloon26529
Positieve aarde elektrisch systeem
Febr 1936HQA Tourer
Positieve aarde elektrisch systeem
Apr 1936HPA Eton Two-Seater
Positieve aarde elektrisch systeem
Aug 1936HR New Ascot Saloon HCA Cabriolet34635“New Programme” vormgeving, Girling remmen, langere aandrijfas, voorste motorsteun
Aug 1936HQA Tourer HPA Eton Two-Seater39868Girling remmen, langere aandrijfas, voorste motorsteun
Aug 1938HRA Saloon61434Radiateurmantel passend bij langere motorkap, “Piston type” schokbrekers, “ pistol grip” handrem, aluminium kop
Sept 1938HRA Saloon64411Stuurhuis en stuurstangen aangepast
Aug 1939HRB Saloon74158Totaal nieuw model met ” Alligator Bonnet”, carrosserie door Dick Burzi, met Horizontale grille en motorkap uit één stuk.
Maart 1945HS1 Saloon76301Verkorte wielbasis
1947Einde produktie85032




Hieronder een overzichtstabel van de Austin Light Twelve-Six modellen vanaf 1931 (gebaseerd op een uitgave door Austin in 1958 en 1961)

1931FC Harley Saloon
FT tourer FP Two-Seater
16 cilinder zijklepper 1496cc, Rac HP 13.9h.p.
recht Chassis, 3 versnellingen
Nov 1932FC Harley Saloon
FT tourer FP Two-Seater
116264 versnellingen, hardy Spicer cardan-as. Thermostaat in koelsysteem vanaf mei.
1933FC Harley Saloon
FT tourer FP (Eton?) Two-Seater
17680Kruisversteviging in chassis, synchromesh op 3e en 4e versnelling, kortere cardan-as, rubber motorophanging
1933FC Ascot Saloon
“ Dropped frame” chassis, nieuw versnellingsbakhuis
Aug 1934FBX Ascot Saloon21706synchromesh op 2e, 3e en 4e versnelling, nieuwe gestroomlijnde radiatormantel
Sept 1934FBX Ascot Saloon21917Naaldlagers in cardan-as met nieuwe flenzen
Oct 1934FBX Ascot Saloon22240Bowden-kabel voorremmen
Juni 1935FBX Ascot Saloon25683“ Hourglass” type stuurhuis
Nov 1935FBX Ascot Saloon
Positieve aarde elektrisch systeem