Austin Ten-modellen 1932-1947

Austin Ten-modellen 1932-1947

Austin Ten modellen door de jaren heen: 1932 tot 1947.

Vrijwel alle autofabrikanten produceerden In de jaren dertig een auto in het formaat van de “Ten”. Het was het meest populaire type. De Austin Ten of 10/4, werd in april 1932 als geheel nieuw model geïntroduceerd en verdrong al snel de Seven als de best verkochte Austin. De Austin Ten Saloon was in feite een kleine “grote” vierdeurs auto, met comfortabele ruimte voor 4 passagiers, onderling verbonden vierwielremmen en een stevige, monobloc 1125cc 4-cilinder zijklep- motor. De Ten was een typische Austin: robuust, betrouwbaar en goedkoop in gebruik, elegant maar niet opzichtig. Het assortiment werd uitgebreid met een 2-zits Tourer met dickey seat en een 4-deurs open tourer, een cabriolet en een bestelwagen. Er werden door de firma’s Flewitt, Gordon en Patrick ook speciale carrosserieën gebouwd voor de Austin Ten. Gedurende de loopbaan van de Ten werden er regelmatig belangrijke verbeteringen aangebracht. Met de komst van de Cambridge in 1936 werd de Austin Ten nog ruimer en ook wat zwaarder. De laatse versie van de Austin Ten werd in 1939 geintroduceerd met een nog verder gemodificeerde radiator en een motorkap uit een stuk. Deze versie werd in de tweede wereldoorlog ook nog als militaire pickup(Tilly) gebouwd en de Saloon werd, met de Eight en Twelve, ingezet als “Staff car”. Na de oorlog werd deze Ten nog gebouwd tot 1947 tot hij werd vervangen door de Devon.

Hieronder een aantal foto’s van Austin Tens die in de club aanwezig zijn.

Saloon 1932-1934

Saloon 1935-1939

Austin Ten Lichfield
Bekijk deze Austin Ten Lichfield 1935

Saloon 1939-1947

Pickup

Tourer

Cabriolet

Van

Special

Zie ook: “Dating Tens” van de Austin Ten Drivers club

Hieronder een overzichtstabel van de Austin Ten modellen, gebaseerd op een uitgave door Austin in 1958 en 1961

JaarModelVanaf nummerVerandering
Apr. 1932GC Saloon101” Chrome Radiator” 10/4 gelanceerd als nieuw model Austin, met rechte nikkel/chromen radiateur, recht chassis, 1125cc
GT Two-seater/Tourer
GV Van Bestelwagen
1933GRA Saloon21231Bredere carosserie, Chassis met kruisversterking, synchro op 3 en 4, kortere cardan-as, elektrische benzinemeter
Aug.1933Sports
GT Two-seater /Tourer
Juli 1934GRA Saloon42701Naaldlager en aangepaste flenzen cardanas, Trafficator schakelaar op het stuur
GT Two-seater /Tourer
Juli 1934GRB Lichfield Saloon43501” Cowled Radiator” schuine radiateurmantel, synchro op 2, 3 en 4
GQA Open Road Tourer
Sept.1934GCB Colwyn Cabriolet
GPA Two-Seater
Aug 1934GRB Lichfield Saloon45809Bowden kabel voorremmen, radiateurdop idem aan oliedop, Positieve aarde
GQA Open Road Tourer
GCB Colwyn Cabriolet
Clifton Two-seat & Dicky Tourer
Ripley Sports Tourer
Febr.1935GQB Tourer (ipv GQA)
Dec.1935GRK Sherborne Saloon (ipv GRB)82000Carosserie met schuine aflopende achterkant
Juli 1936GRL Cambridge Saloon (ipv GRK)97001Vernieuwde ” New programme”-vormgeving, Girling remmen op GRL, Spoorstang voor de as
Okt.1936GCE Conway Cabriolet103314Girling remmen op GCE
Dec.1936GQB Tourer110000Girling remmen op de GQB
Jul.1937GVA Van BestelwagenBestelwagen op personenwagen type laag chassis
Apr.1938GRL Cambridge Saloon148972verschillende maat kleppen voor in- en uitlaat, “Pistolgrip” handrem
GQB Tourer
Mei 1938GVA Van Bestelwagen
Mei 1939GRQ Saloon177363Vernieuwde ” Alligator Bonnet” carrosserie door Dick Burzi, met Horizontale grille en motorkap uit één stuk.
GQC Tourer
GVE Van Bestelwagen
1940GYG Light utility pickup Licht legervoertuig met omschrijving: Car, two-seater 4×2 Light utility 10 HP
Sept 1941GRQ Saloon192101Versnellingsbak met losse “Third motion shaft” en flens
GVE Van Bestelwagen
1944GSI Saloon225718
Juli 1945GSI Saloon226074Achteras met 7.38 ratio ipv. 8.43, “Cam gear” stuurhuis
1945GVI Van Bestelwagen2268051237cc (alleen bestelwagen)
Sept.1945GSI saloon230056“Stephenson” krik i.p.v. ” Midas’ of “Shelley”
Okt.1947Einde productie282764