De cilinder kop: aanhaalmomenten of op gevoel natrekken?

De cilinder kop: aanhaalmomenten of op gevoel natrekken?

Defecte koppakking Twelve-Six
Complete koppakking set latere Ten
Het lichten van de kop (Twelve-Six)

Om de kop te demonteren moet de motor volledig zijn afgekoeld en water, slangen en dynamo verwijderd. Daarna kunnen de moeren van de kopbouten worden losgedraaid in de volgorde van het schema om ze vast te draaien. Til de kop voorzichtig omhoog. Als de kop blijft plakken, tik dan stevig op de zijkant met een hamer met zacht oppervlak. Als er meer kracht nodig is, maak dan voor de twee uiterste bougiegaten een set passende trekbouten (Lifting screws), waarmee u met meer kracht kunt trekken. Deze trekbouten kunt u zelf maken van het metaal van twee oude bougies of passende bouten. Plaats de gedemonteerde kop met de juiste kant naar boven op houtblokken om de machinaal bewerkte onderkant te beschermen. Verwijder de koppakking en gooi deze weg, nadat u hebt gecontroleerd of de vervangende koppakking in elk detail hetzelfde is. Zorg er met schone doeken of papier voor dat er geen vuil of koolstofdeeltjes in de motor vallen terwijl u eraan werkt.

De correcte volgorde voor het aantrekken van de kopbouten van de Austin Ten-four
Volgorde voor de Twelve-four
Volgorde Austin Twenty-eight-six
Volgorde voor de Austin light Twelve-Six.
Volgorde Austin Twelve-six
Volgorde Austin Eighteen-six
Volgorde voor de Heavy Twelve

Bij het monteren van de cilinderkop is het van het grootste belang dat de moeren op de bevestigingsbouten gelijkmatig worden aangedraaid. Zorg dat het pasvlak, de boringen in de motor, moeren en draadeinden goed schoon zijn en dat de moer er met de hand makkelijk kan worden op gedraaid. Desnoods met een beetje olie op de schroefdraad. Begin eerst in het midden en werk naar buiten toe, zoals op bovenstaande afbeelding. Vergeet ook niet om nu de draagbeugel voor de dynamo onder de kopmoeren voor op het blok te zetten.

Het blok netjes schoon, klaar voor montage
Laat de pakking voorzichtig zakken

De moderne monteur verwacht nu een aantrekmoment om met een momentsleutel de kopmoeren aan te trekken. In de tijd dat deze Austins nieuw waren, had de garage niet de beschikking over een momentsleutel en de instructie was om “op gevoel” de moer vast aan te draaien met een ca 8 inch (20,3 cm) lange sleutel. Een passende dubbele ringsleutel heeft ongeveer die maat. Een stevige 1/2 ratel met dop is iets langer, maar die is op de juiste lengte vast te houden.

Hoewel een deskundigen in de UK het gebruik van een momentsleutel afraden, wordt tegenwoordig in de praktijk wel een koppel van 20 tot maximaal 25 LBft gebruikt (soms bij een Six 32LBft), maar doe dit voorzichtig en begin met een lagere waarde in etappes en voel dan of de moer niet gaat meegeven of doordraaien. Bij te sterk aandraaien kunnen de bouten uit het blok getrokken worden of breken of scheurtjes lager in het blok ontstaan. De sterkte en hardheid van blok en bouten is veel minder dan bij na-oorlogse auto’s, ook vanwege de leeftijd.

Vroeger model koppakking Ten tot ca 1936, met deronde waterkanalen. De ouderwetse koperen versie kan, mits onbeschadigd opnieuw worden gebruikt.
Met een voelermaatje klepspeling meten
Het tweede model koppakking voor de Ten. Let op de langwerpige waterkanalen. Deze pakkingen bestaan in koper en dit grijze materiaal en kunnen asbest(!)bevatten.
De klepspeling vastzetten.

De klepstoters(speling) moeten nu ook opnieuw worden gecontroleerd. Vergeet niet om na het vervangen van de kop de radiateur bij te vullen. Als de motor voor de eerste keer na montage warm is geweest, controleer dan de moeren nogmaals. Controleer de klepstoterafstelling en de moeren opnieuw (koud) nadat de auto 160 km heeft gereden, aangezien de kleppen de neiging hebben weer naar beneden te gaan.

Austin Ten en Twelve van verschillende bouwjaren. Werkzaamheden door onze leden aan kop en kleppen. Er zit ook een Morris bij. Ziet u welke?

Reacties zijn gesloten.