De sleutel tot economisch en efficiënt bandenonderhoud is het handhaven van de juiste bandenspanning en regelmatige controle van de banden. Hiervoor is een bandenspanningsmeter nodig. Een verkeerde bandenspanning veroorzaakt extra slijtage en een slecht weggedrag. Olie, benzine en vuil zijn schadelijk voor rubber en moeten zo snel mogelijk worden verwijderd.
Aangeraden bandenspanning voor verschillende Austins in PSI volgens instructieboekje en een omrekentabel van PSI naar BAR.
Model
bandenmaat
spanning voor
spanning achter
ca 1932 Ten-four
4.00-19
24
26 -28
ca1934 Sixteen 18 of 16 hp motor
5.25-16 6.50-16
28 20
32-37 24-28
1936-39 Cambridge
5.25-16
24
24
1936-39 Van
4.75-18 (extra low pressure tyres)
26
36
1936-39 Twelve & Fourteen
5.50-16 5.75-16
26 24
26-30 24-28
1936-39 Eighteen
6.50-16
26
26
1936-39 Twenty
65-17 6.00-18 7.50-16
28 28 22
34-40 36-42 26-30
1936-39 Twenty-eight
650-17
28
40
1939- Ten GRQ en GS1
500-16 5.25-16
24 24
25-28 24-18
1939- Ten Van (Tilly) GV1
500.17
24
36
1939- Sixteen BS1
5.75-16
24
28
1939- Twelve HS1
5.75-16
24
28
Omrekentabel PSI naar Bar
Nuttige Links met adressen voor onderdelen, reparatie en revisie
Hier is een lijst van leveranciers en revisiebedrijven die nuttig zijn voor het repareren of onderhouden van je Austin. Er bestaat voor onze auto’s natuurlijk geen complete webwinkel, dus bij lastige vragen is het goed om te bellen of per mail te vragen wat er beschikbaar is, of welke diensten beschikbaar zijn. Let op: deze lijst is bedoeld als handige wegwijzer, maar de club is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van leveringen of uitgevoerde werkzaamheden. Hiervoor moet u zelf afspraken maken met het bedrijf.
Het was weer een mooie rit! We reden langs veel historische plaatsen. Zo reden we door IJzendijke dat ruim 500 jaar geleden opgeslokt werd door de zee. Maar dankzij de Spaanse Hertog van Parma herrees het dorp enkele kilometers verderop in de vorm van een verdedigingsbolwerk. In 1604 verdreef Prins Maurits de Spanjaarden uit ‘hun ‘Fort Ysendijck’ en liet meteen de verdedigingswerken versterken.
Prins Maurits is sinds 2004 terug in IJzendijke, gemoedelijk zittend op een bankje op de Markt, ooit was dit het exercitieterrein voor zijn manschappen. Oog in oog zit hij met een denkbeeldige tegenspeler. Alsof hij er altijd zo gezeten heeft. De vuurtoren van Breskens uit 1868 is de oudste nog bestaande gietijzeren vuurtoren van Nederland en één van de meest beeldbepalende gebouwen in West-Zeeuws-Vlaanderen. Deze achtkantige, zwart-wit geverfde toren werd in 1866-1867 gebouwd naar een ontwerp van de Nederlandse architect Quirinus Harder. Hij maakt deel uit van een reeks van lichten die het einde van de Schelde markeren en het scheepvaartverkeer tussen de Noordzee en Antwerpen begeleiden. In 2011 werd de vuurtoren buiten gebruik gesteld en afbraak dreigde. Dankzij de inzet van de Stichting Vuurtoren Breskens is het rijksmonument in 2015 volledig gerenoveerd en voor bezoekers opgengesteld.
Dit standbeeld is Willem Beukelsz. (eind 13e -begin 14e eeuw) Volgens de overlevering een visser uit Biervliet die de uitvinder van het haring kaken zou zijn. Bij haring kaken worden direct na de vangst, dus meestal aan boord van het schip, de kieuwen en alle ingewanden met uitzondering van de alvleesklier verwijderd, waarna de vis in pekel wordt bewaard. De alvleesklier geeft tijdens het rijpingsproces enzymen af waardoor de vis zijn typerende smaak krijgt en kan worden bewaard en vervoerd. Biervliet was net als Urk vroeger een vissers eiland.
Jubileumweekend 2025 in Joure (Foto’s, video en Diashow)
In 1975 werd onze club opgericht als “Region” van de Engelse Austin Ten drivers club. dat betekent dat onze club al 50 jaar actief is. Inmiddels is het een officiële vereniging met meer dan 50 leden. dat hebben we gevierd met een fantastisch weekend in Joure, waar we zeer gastvrij werden onthaald door clublid Ardi Anker van Het Haske en Hotel Joure. De evenementencommissie had samen met Ardi voor een mooi programma gezorgd, met mooie ritten, lekkere maaltijden en zelfs een muzikale aubade door de Harmonie Concordia. Bekijk hieronder een kleine selectie van de foto’s.
Slideshow
Video met dronebeelden en muziek door muziekvereniging Concordia Joure.
Deze auto is het levenswerk geweest van de schoonvader van de huidige eigenaar.:” 36 jaar lang heeft hij deze wagen gerestaureerd met originaliteit en veiligheid in het achterhoofd. Helaas is hij nu overleden, maar willen wij hem eren door de auto rijdend te houden en laten zien aan de wereld.”
In een brochure van december 1934 werd dit model met de nieuwe ” Cowled radiator” als “Colwyn” aangekondigd in de brochure. In de UK gaat het nieuwe autojaar traditioneel in op 1 augustus. Omdat deze cabriolet op 6 maart 1934 voor het eerst is geregistreerd, heeft hij nog de chromen radiator. Dit staat de mooi gerestaureerde Austin dan ook heel goed.
Er bestaan verschillende soorten koelvloeistoffen, maar voor onze ouderwetse Austins gebruiken we liever “ouderwetse” groene of blauwe op (mono)ethyleenglycol gebaseerde koelvloeistof, of antivries aangelengd met gedistilleerd/gedemineraliseerd water.
Soms wordt wel geadviseerd om in onze Austins alleen schoon water te gebruiken, maar koelvloeistof beschermt het motorblok tegen kalkafzetting, corrosie, schuimvorming, oververhitting en bevriezing. Het is gedemineraliseerd water met nuttige toevoegingen(additieven). Het water zorgt ervoor dat een motor niet oververhit raakt, de (mono)ethyleenglycol of Propyleenglycol voorkomt bevriezing van de koelvloeistof en de additieven beschermen het motorblok, de waterpomp en de radiateur tegen corrosie. Water alleen biedt die bescherming niet. Er zijn tegenwoordig verschillende soorten koelvloeistof, in verschillende kleuren. In de loop der jaren zijn de eisen die er aan gesteld werden veranderd en hiervoor waren extra beschermende- en reinigende toevoegingen nodig.
Groene of blauwe vloeistof en antivries (soms gelabeld als G11 en IAT) wordt meestal gebruikt in oudere auto’s en bevat (Mono)ethyleenglycol. Het heeft uitstekende corrosiewerende eigenschappen en beschermt tegen bevriezing, maar de levensduur is kort en moet elke 2-3 jaar worden vervangen.
Rode of rose OAT G12 op basis van Propyleenglycol wordt meestal aanbevolen voor Moderne auto’s. Dit organische product is duurzamer, bestand tegen temperaturen ver onder nul en beschermt ook betrouwbaar tegen corrosie. De levensduur kan oplopen tot 5 jaar. Het is echter niet geschikt voor ouderwetse motoren met messing en koperen elementen(radiator).
Het wordt sterk afgeraden om de verschillende soorten koelvloeistof te mengen! Lees bij aanschaf het label en kies voor je Austin een koelvloeistof op basis (Mono)ethyleenglycol of met de aanduiding G11. De kleur is niet altijd bepalend omdat er inmiddels ook andere ongeschikte koelvloeistoffen zijn die blauw of groen zijn , zoals: Hybrid organic acid technology HOAT, Phosphate-free HOAT (hybrid OAT), Phosphated HOAT en Silicated HOAT. Dit zijn grotendeels automerk-specifieke Koelmiddelen die we niet voor onze Austins nodig hebben. De kleuren van deze middelen zijn soms blauw dus makkelijk te verwarren met de ouderwetse koelvloeistof.
In sommige gevallen tref je in een oldtimer toch een rode OAT-G12 koelvloeistof aan. Als dat bij een recent gereviseerde motor is, zonder veel koper en wellicht een moderne aluminium radiateur, hoeft dat geen probleem te zijn.
De Austin Club was uitgenodigd voor de Lammetjesrit van het Morris Register. Een aantal leden was gekomen en we werden zeer gastvrij ontvangen! De rit ging door de prachtige Zaanstreek en langs de vele historische molens. Na een lekkere lunch werd de tocht vervolgd naar het eindpunt, waar we in molen “de Bleeke Dood” nog een bijzondere rondleiding kregen, alvorens met een drankje de zeer geslaagde dag af te sluiten.
Foto’s Austin Club Holland en Noud de Lang, Morris Register Nederland
Hier is een mooi voorbeeld van de Engelse traditie om van een gebruikte auto en met een beperkt budget een competitieve sportwagen te maken. Meestal gebruikte men hiervoor een Austin Seven en er ontstond zo zelfs een hele race-klasse, waar liefhebbers zelf in hun schuurtje zo’n auto naar eigen inzicht gingen opbouwen om deel te namen aan races en heuvel klimwedstrijden. Dat het bouwen van specials een serieuze aangelegenheid was, blijkt wel uit het feit dat een aantal beroemde sportwagen merken hieruit voortkwam, zoals bijvoorbeeld Lotus, Caterham en Brabham. Een Austin Ten Special zie je niet vaak, maar er zijn er echt meerdere gebouwd en dit bijzondere exemplaar is uiteindelijk in de tachtiger jaren in Nederland terechtgekomen.
Hier een kaal chassis van een Austin Ten, een goede basis voor het bouwen van een Special.
“Special Rat” by OakSwamp
Twee voorbeelden van bekende Austin Ten Specials in de UK.
Foto’s van de voorjaarsrit bij Hattemerbroek. 30 maart 2025
De voorjaarsrit startte bij het hoofdkantoor van Trendhout in Hattemerbroek. In de mooie bedrijfskantine werden we gastvrij ontvangen. Ook leden van het Morris Register waren uitgenodigd, dus er waren, naast de Austin Ten, Lanchester en Seven ook een paar mooie Morris Eight en een na-oorlogse Minor en Wolseley. De rit ging over mooie landweggetjes en dijken richting Welsum, waar we genoten van een goed verzorgde lunch.