Austin Ten-modellen 1932-1947
Austin Ten modellen door de jaren heen: 1932 tot 1947.
Vrijwel alle autofabrikanten produceerden In de jaren dertig een auto in het formaat van de “Ten”. Het was het meest populaire type. De Austin Ten of 10/4, werd in april 1932 als geheel nieuw model geïntroduceerd en verdrong al snel de Seven als de best verkochte Austin. De Austin Ten Saloon was in feite een kleine “grote” vierdeurs auto, met comfortabele ruimte voor 4 passagiers, onderling verbonden vierwielremmen en een stevige, monobloc 1125cc 4-cilinder zijklep- motor. De Ten was een typische Austin: robuust, betrouwbaar en goedkoop in gebruik, elegant maar niet opzichtig. Het assortiment werd uitgebreid met een 2-zits Tourer met dickey seat en een 4-deurs open tourer, een cabriolet en een bestelwagen. Er werden door de firma’s Flewitt, Gordon en Patrick ook speciale carrosserieën gebouwd voor de Austin Ten. Gedurende de loopbaan van de Ten werden er regelmatig belangrijke verbeteringen aangebracht. In 1934 kwam er een herziene vormgeving waarbij de rechte chrome radiateur werd vervangen door een ” Cowled Radiator” een schuine radiateurmantel. Met de komst van de Cambridge in 1936(New Programme), met rondere vormgeving en voorzien van Girling remmen, werd de Austin Ten nog ruimer en ook wat zwaarder. In 1939 werd er weer een herziene versie van de Austin Ten geintroduceerd: de GRQ Saloon, vormgegeven door Dick Burzi, met een platform chassis, een nog verder gemodificeerde radiator en een motorkap uit één stuk(Crocodile bonnet). Deze versie werd in de tweede wereldoorlog ook nog als militaire pickup(GYG-Tilly) gebouwd en de licht gewijzigde GSI Saloon werd vanaf 1944, met de Eight en Twelve, ingezet als “Staff car”. Na de oorlog werd deze laatste Ten nog gebouwd tot 1947 tot hij werd vervangen door de Devon.
Zie de tabel onderaan deze pagina met een gedetailleerder overzicht van de wijzigingen door de jaren.
Brochure Austin Ten Colwyn cabriolet 1935
Brochure Austin Ten Cambridge en Conway 1938
Hieronder een aantal foto’s van Austin Tens die in de club aanwezig zijn.
Saloon 1932-1934
Saloon 1935-1939
Saloon 1939-1947
Pickup
Tourer
Cabriolet
Van
Special
Zie ook: “Dating Tens” van de Austin Ten Drivers club
Hieronder een overzichtstabel van de Austin Ten modellen, gebaseerd op een uitgave door Austin in 1958 en 1961
Jaar | Model | Vanaf nummer | Verandering |
Apr. 1932 | GC Saloon | 101 | ” Chrome Radiator” 10/4 gelanceerd als nieuw model Austin, met rechte nikkel/chromen radiateur, recht chassis, 1125cc |
GT Two-seater/Tourer | |||
GV Van Bestelwagen | |||
1933 | GRA Saloon | 21231 | Bredere carosserie, Chassis met kruisversterking, synchro op 3 en 4, kortere cardan-as, elektrische benzinemeter |
Aug.1933 | Sports | ||
GT Two-seater /Tourer | |||
Juli 1934 | GRA Saloon | 42701 | Naaldlager en aangepaste flenzen cardanas, Trafficator schakelaar op het stuur |
GT Two-seater /Tourer | |||
Juli 1934 | GRB Lichfield Saloon | 43501 | ” Cowled Radiator” schuine radiateurmantel, synchro op 2, 3 en 4 |
GQA Open Road Tourer | |||
Sept.1934 | GCB Colwyn Cabriolet | ||
GPA Two-Seater | |||
Aug 1934 | GRB Lichfield Saloon | 45809 | Bowden kabel voorremmen, radiateurdop idem aan oliedop, Positieve aarde |
GQA Open Road Tourer | |||
GCB Colwyn Cabriolet | |||
Clifton Two-seat & Dicky Tourer | |||
Ripley Sports Tourer | |||
Febr.1935 | GQB Tourer (ipv GQA) | ||
Dec.1935 | GRK Sherborne Saloon (ipv GRB) | 82000 | Carosserie met schuine aflopende achterkant |
Juli 1936 | GRL Cambridge Saloon (ipv GRK) | 97001 | Vernieuwde ” New programme”-vormgeving, Girling remmen op GRL, Spoorstang voor de as |
Okt.1936 | GCE Conway Cabriolet | 103314 | Girling remmen op GCE |
Dec.1936 | GQB Tourer | 110000 | Girling remmen op de GQB |
Jul.1937 | GVA Van Bestelwagen | Bestelwagen op personenwagen type laag chassis | |
Apr.1938 | GRL Cambridge Saloon | 148972 | verschillende maat kleppen voor in- en uitlaat, “Pistolgrip” handrem |
GQB Tourer | |||
Mei 1938 | GVA Van Bestelwagen | ||
Mei 1939 | GRQ Saloon | 177363 | Vernieuwde ” Alligator Bonnet” carrosserie door Dick Burzi, met Horizontale grille en motorkap uit één stuk. |
GQC Tourer | |||
GVE Van Bestelwagen | |||
1940 | GYG Light utility pickup | Licht legervoertuig met omschrijving: Car, two-seater 4×2 Light utility 10 HP | |
Sept 1941 | GRQ Saloon | 192101 | Versnellingsbak met losse “Third motion shaft” en flens |
GVE Van Bestelwagen | |||
1944 | GSI Saloon | 225718 | |
Juli 1945 | GSI Saloon | 226074 | Achteras met 7.38 ratio ipv. 8.43, “Cam gear” stuurhuis |
1945 | GVI Van Bestelwagen | 226805 | 1237cc (alleen bestelwagen) |
Sept.1945 | GSI saloon | 230056 | “Stephenson” krik i.p.v. ” Midas’ of “Shelley” |
Okt.1947 | Einde productie | 282764 |