Onderdeelnummers voor de ontsteking
Bij modernere auto’s kunt u meestal de leverancier vragen het juiste onderdeel te leveren aan de hand van het type van uw auto. Bij onze voor-oorlogse Austins lukt dat meestal niet meer. Daarom kan het handig zijn een onderdeelnummer te vermelden bij een bestelling. Daarom hieronder een overzicht van ontstekingsdelen en hun nummers. Deze nummers kunt u gebruiken om onderdelen te bestellen.
DSB120C is bijvoorbeeld een later Lucas/Unipart nummer en 400415 is een oudere Lucas aanduiding. De leverancier heeft ook vaak een eigen nummer. Maar kan aan de hand van een Lucas-nummer het juiste onderdeel vinden in zijn voorraad. Het is ook mogelijk het nummer (bijv; ” Lucas 400415″) op internet in de zoekbalk in te voeren om snel te zien waar ze leverbaar zijn. Soms zelfs via een webwinkel of Ebay.
Voor de bobine is een standaard 12 volt bobine te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Lucas DLB100. Let erop dat de aansluitingen overeen komen met de situatie in de auto. Het kan zijn dat in de loop der jaren de aansluitingen(schroef, druk of schuif) zijn aangepast aan hetgeen toen leverbaar was. Het mooiste is natuurlijk een zwarte bobine.
Op de stroomverdeler in de auto staat het type vermeld, zoals DK4 voor een viercilinder- en DK6 voor een zescilinder-motor. In onze Austins zijn in de loop der jaren diverse versies gemonteerd van het model DJ en DK. Kijk voordat u onderdelen bestelt goed op de stroomverdeler naar de juiste versie van uw stroomverdeler. Het type en model staan op een plaatje of direct in het metaal van de verdeler geschreven.
Het is ook mogelijk om een elektronische ontsteking te monteren. Daarvan zijn er diverse soorten voor zeer uiteenlopende prijzen leverbaar, maar meestal is dit niet nodig omdat de verkrijgbare onderdelen voor deze auto’s over het algemeen nog van goede kwaliteit zijn en goed afgestelde contactpuntjes zijn uitstekend geschikt om een Austin mooi en goed te laten lopen.
Deze onderdelen werden in veel verschillende auto’s gebruikt en ze zijn dan ook vaak in Nederland wel te bestellen bij specialisten in de oudere MG en Landrover-modellen. De prijzen zijn dan wel hoger dan bij Engelse leveranciers, maar hou bij bestellingen uit de UK rekening met extra invoer en handling kosten.
item | Lucas nummers | verdelertype | |
Contactpuntset | 400415 DSB120C | DK2,DK2a, DK4,DK4a, DK6,DK6a, DKH4 | |
Rotor arm (draait “clockwise” van boven gezien)* | 400052 DRB105C | D2a,DKY4a, 23D4, 25D4,DK4,DM2 | |
Rotor arm (draait “Anti-clockwise” van boven gezien)* | 400051 405468 DRB101C | DKY4a, D2a, 23D4, 25D4, DK4, DM2 | |
Rotor arm (draait “clockwise” van boven gezien)* | 403865 405878 | DK6a | |
Rotor arm (draait “Anti-clockwise” van boven gezien)* | 403866 405879 | DK6a, DK6 | |
Condensator | DCB121C 400308 | DK4, DK6, DV, DU6A, DKH4, DU8A, DK4A, DX6A | |
Verdeelkap | 400135 400314 400329 400316 | DCR4, DJ4, DK4,DK4aDK4A DJ4A DKX4A DJH4A | |
Verdeelkap | 400181 400315 403842 | DK6, DJ6, DJ6a, DK | |
* op de rotor staat vaak een pijl die de draairichting aangeeft. |
Mocht u aanvullingen hebben voor dit schema of correcties willen doorgeven, stuur dan een mailtje aan de webmaster.
De rotor in een Austin Cambridge van 1937. Er staat geen pijltje op, maar het ” vlaggetje” van de rotor wijst in de draairichting, dus ” Clockwise” van boven gezien. De meeste van onze voor-oorlogse Austins draaien deze kant op.
Twee vrijwel identieke rotors, maar ze draaien verschillende kanten op. Na-oorlogse Austins draaien vaker tegen de klok in. Hieronder is het pijltje te zien.