Import Austin Ten uit Engeland in 2022
Het importeren van een Austin Ten Cambridge uit 1938 door Gert Polman
Mijn gedachten waren, sinds ik niet meer op de BSA M20 uit 1944 kan rijden, om eens te kijken naar een Engelse auto rond bj 1940. Dit ivm met mijn lidmaatschap van KTR zodat ik ook aan hun evenementen kan gaan deelnemen.
In NL zijn er niet veel te vinden dus maar eens zoeken in Engeland. Alleen sinds de Engelsen uit de Europese Unie zijn is het een stuk ingewikkelder geworden om producten uit Engeland te halen. Na er goed over nagedacht te hebben besloot ik toch om maar eens te gaan zoeken. Via internet is dat natuurlijk heel eenvoudig en na lang zoeken vond ik een Austin 10 uit 1938. Maar om direct naar Engeland te reizen zat er jammer genoeg niet in. Inmiddels is de reden wel bekend bij de meesten. De 10 werd aangeboden door een gerenommeerd bedrijf dat uitsluitend dure auto’s verkoopt en de Austin had ingeruild van een klant die afscheid nam van zijn hobby auto. De prijs was niet verkeerd en de uitstekende foto’s en de uitgebreide documentatie trokken mij over de streep en ik ging akkoord met de prijs. Maar ja, hoe krijg je de Austin naar NL? Zelf ophalen met een autoambulance ging niet omdat ik fysiek in NL wilde blijven. Dus via via eens geïnformeerd hoe dit te regelen.
Een oplossing werd gevonden door een KTR lid. Er is in Engeland een soort van “ werkspot “ site waar je de gegevens kunt invullen om een transport offerte te krijgen www.shiply.com, Je krijgt dan diverse offertes van transport bedrijven. Er zitten grote verschillen in de offertes, soms wel van 700 euro. Voor de één na goedkoopste heb ik gekozen. Het bleek een Pools bedrijfje te zijn. Naderhand bleek in het goede contact met de Pool dat de organisatie Shiply van beide kanten een dikke provisie incasseerde, van mij ruim 220 euro.
De Austin werd keurig voor de deur afgeleverd door de Pool en ik was tevreden. Achteraf zei de Pool dat ik voortaan direct contact op kan nemen want dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Uiteraard heb ik geprobeerd om de nodige kosten te kunnen omzeilen maar het is mij niet gelukt.
Als je zelf de auto gaat ophalen scheelt dat trouwens niet zoveel in de totale kosten. Je moet tweemaal met de ferry, hotel kosten, brandstof, diners enz enz.
Moraal van dit verhaal: Houdt rekening met aanzienlijke kosten als je een auto uit Engeland haalt op de manier zoals ik gedaan heb.
Overzicht van door mij gemaakte kosten:
Kosten Shiply: 220 Euro
Transport: 805 Euro
Douane: 492 Euro
BTW: 9% 495 Euro
T1 formulier: 120 Euro
Douane clearance: 175 Euro
Gert Polman