DE CARBURATEUR, AFSTELLING EN ONDERHOUD (1937 Valstroom carburateur)

DE CARBURATEUR, AFSTELLING EN ONDERHOUD (1937 Valstroom carburateur)

Sproeierbezetting voor de Valstroom carburateur

30VEI Choke No.23: Main Jet No.95, Comp Jet 50.
30VEI Choke No.24: Main Jet No.110, Comp Jet 45.

De volgende korte beschrijving en instructies zijn gebaseerd op het handboek van de Austin Ten uit 1937.

De ZENITH CARBURATEUR

Reiniging en afstelling voor optimale prestaties.

De carburateur die op de Austin Ten is gemonteerd, is van het Zenith valstroom-type, volgens de bekende principes van hoofd- en compensatiesproeiers.

Brandstof uit de pomp stroomt door de aansluitnippel, het filter en de naald en komt in de vlotterkamer terecht. Naarmate de vlotter omhoog komt, sluit deze de naald op zijn zitting, waardoor de brandstofstroom wordt geregeld.

De vlotterkamer bevat de hoofdsproeier, de compensatiesproeier, voorraadkamer(Capacity well) en de stationair sproeier. Brandstof stroomt door de hoofd- en compensatiesproeiers en stijgt tegelijkertijd in de voorraadkamer. Vanuit de sproeiers stroomt het via twee afzonderlijke kanalen naar een gemeenschappelijk kanaal in het mengblok(Emulsion block) dat aan de vlotterkamer is bevestigd.

De brandstof in de voorraadkamer staat in directe verbinding met de lucht en met het emulsieblok, en het hoofdkanaal in het emulsieblok leidt naar een uitgang in de venturi van de carburateur.

Het starten van de motor.

Om vanuit een koude toestand gemakkelijk te kunnen starten, moet de gecombineerde gas- en choke bediening op het dashboard worden uitgeschoven naar de derde positie, en moet de motor met de hand een paar slagen worden gegeven om de bewegende delen vrij te maken. Trek vervolgens de choke helemaal uit en druk op de startknop. Wanneer de motor draait, laat u de chokeknop los tot de eerste stand.

Bij erg koud weer kan het nodig zijn om de choke een paar minuten uitgetrokken te houden terwijl de motor opwarmt en de auto de eerste paar minuten te laten draaien met de knop in de eerste of tweede stand. Zodra de motor echter warm is, moet de bedieningsknop helemaal ingedrukt worden, anders wordt het mengsel te rijk.

Als u problemen ondervindt bij het starten van de motor, controleer dan of de chokeklep de luchtinlaat volledig afsluit en stel indien nodig de kabel bij.

Een verstopte stationairsproeier zal ook problemen veroorzaken. De sproeier mag alleen worden gereinigd door er doorheen te blazen, met een bandenpomp, of met de mond.

Er kunnen ook problemen optreden als het gaspedaal niet voldoende open staat als de chokeknop op het dashboard in de eerste stand staat. Draai in dit geval de aanslagschroef iets naar rechts om de gasklep verder te openen.

Afstelling.

Als de motor niet zo regelmatig langzaam stationair draait als gewenst, draai dan de stopschroef naar links(los) om de gasklep iets te sluiten. Een zwak mengsel kan problemen veroorzaken bij langzaam draaien en dit kan worden aangepast door de luchtregelschroef met de klok mee te draaien om het mengsel te verrijken. Zet het mengsel niet te rijk, anders zal de motor “jagen” of de neiging hebben te verstikken als hij stationair draait terwijl hij warm is.

A-brandstoffilter.
B-wartelmoer.
C-fiber ringen.
D-bevestigingsbout.
E-Afstelschroef stationair toerental
F-luchtregelschroef.

Er mogen geen aanpassingen in de afstelling worden uitgevoerd tenzij dit absoluut noodzakelijk is.

Als de motor toch slecht accelereert wanneer deze op een voldoende warme temperatuur draait, en de hierboven beschreven afstellingen het probleem niet kunnen verhelpen, kan het wenselijk zijn om een ​​grotere compensatiesproeier te monteren.

Als er een gebrek aan vermogen en snelheid is, kan dit komen doordat de hoofdsproeier gedeeltelijk is verstopt, of als er meer vermogen gewenst is, kan er een grotere hoofdsproeier worden gemonteerd.

Zorg ervoor dat de chokeklep volledig opengaat, want als deze in gedeeltelijk gesloten positie blijft hangen, beperkt dit de snelheid van de auto en verhoogt het benzineverbruik.

Wijzig de sproeiers echter alleen als u er zeker van bent dat andere delen van de motor, inclusief de bougies, de ontsteking en de kleppen, in orde zijn en dat de compressie goed is. Er zijn geen bewegende delen in de Zenith carburateur, zodat er niets ontsteld raken als hij eenmaal goed is afgesteld.

1 Hoofd sproeier
2 Compensatiesproeier
3 Voorraadkanaal
4 Stationair sproeier
5 Emulsieblok
6 pijpje
7 Bevestigingsbout met vierkant uiteinde(8) bruikbaar als sproeiersleutel

Reiniging.

De vlotterkamer van de carburateur moet af en toe worden verwijderd om schoon te maken. Haal de twee bevestigingsbouten eruit en de kom valt in de hand. Als u de kom ondersteboven draait, valt de vlotter eruit en komen de hoofd- en compensatiesproeiers op de bodem van de kom tevoorschijn.

De sproeiers worden verwijderd door het vierkante uiteinde van een van de bevestigingsbouten erin te plaatsen en aan het andere uiteinde een sleutel te gebruiken. Om de sproeiers schoon te maken, wast u ze in benzine en blaast u er doorheen om verstoppingen te verwijderen. Gebruik geen draad.

De aansluiting van de benzinepomp moet worden gedemonteerd en het filter grondig worden gereinigd in benzine. Zorg er bij het opnieuw monteren voor dat de sluitringen aan beide zijden van de verbinding correct worden teruggeplaatst.

De maten van Zenith-sproeiers (Jets) lopen normaal gesproken in 5-tallen: hoe hoger het getal, hoe groter de jet.