Austin Sixteen-Six 1927-1937
De Austin Sixteen werd in 1927 geïntroduceerd als een middelgrote sedan die binnen de reeks van modellen van Austin boven Twelve-modellen lag, maar nog steeds veel kleiner was dan de 3,6 liter Twenty. De zescilindermotor was nieuw, maar vertoonde overeenkomsten met de motor van de Twenty met de distributieketting aan de achterkant van het blok. (Wikipedia)
In het begin van de jaren dertig werden diverse identiek lijkende Austin modellen, zoals de Heavy Twelve en de 16/6- als verschillende modellen aangeboden. Het voornaamste verschil zat in de motoren, waarbij het duurste model een 6-cilinder motor had. Er werden zo minstens twee sedans met een vergelijkbaar uiterlijk verkocht: de Berkeley en Windsor. Hieronder een aantal foto’s van een Berkeley in Nederland uit 1933. De eigenaar is op dit moment bezig met een grondige opknapbeurt.
Soms is het verschil tussen de Sixteen-Six en Twelve-Six lastig te zien:
Dhr. Mealing van de Engelse ATDC legt het zo uit: Het Light 12-chassis is totaal anders dan de Heavy 12 & 16/6. Het is een veel “lichtere auto”. De 15.9 L12/6 motor is een 13/9 pk blok is met een grotere boring. De grotere en veel zwaardere 16/6 van vóór 1935 had hetzelfde chassis met de H12 uit die periode. De 16/6 van na 1934 en de grotere motor van de 18/6 zijn totaal anders dan van de Light-Twelve. Een makkelijke manier om het verschil te zien: kijk kijk naar de wielen: De Light-Twelve heeft vier wielmoeren per wiel, de grotere 16/6 en 18/6 hebben zes wielmoeren per wiel.
De Berkeley, heeft dus het “zware” chassis en kon geleverd worden met een motor van 12 of 16 pk. Deze motor heeft ook nog een twee-delig motor blok met een aluminium krukkast, terwijl de Light Twelves al een ijzeren motorblok uit één stuk hebben(Monobloc).
Meer informatie: Austin Ten Drivers Club Cars